Drivenjoy

Nieuws: Luxe is een Frans woord. Wij gaan je vertellen waarom

Luxe is een Frans woord

0

12.09.22

Het zal je niet verbazen dat luxe een Frans woord is. Het stamt van het Latijnse ‘luxus’, wat zoveel als overdaad betekent. Maar in luxe schuilt ook licht (= lux), een twinkeling, een gevoel van hoop en geluk. Misschien is dat wel het geheim van luxe: ze is er in duizend-en-één vormen en ieder mens verstaat er iets anders onder. Luxe wordt vaak gekoppeld aan materie en aan weelde, maar je kunt het ook als levensstijl zien, een verlangen of als een uiting van rijkdom.


De Franse filosoof Voltaire omschreef luxe in de 18e eeuw als ‘bron van vrijheid’. Drie eeuwen later is luxe volgens filosofen een manier van denken die materie overstijgt. Terwijl de wereld voortraast kan luxe de mens doen terugkeren naar waarden die het leven zin geven: gezondheid, sport, gezin en vakmanschap. Luxemerken geven daar invulling aan. Ze bieden niet alleen de beste kwaliteitsproducten, maar fungeren ook als smaakmakers die nieuwe trends en ontwikkelingen introduceren die ons allen beïnvloeden. Sommige luxemerken doen dat al heel lang. Ze zijn vaak al meer dan honderd jaar toonaangevend in hun vakgebied.


Drivenjoy voert drie Franse luxemerken in haar portefeuille.



De prestigieuze innovaties van PEUGEOT


De roots van Peugeot gaan terug tot 1810, toen er nog helemaal geen auto’s bestonden. Na voertuigen op stoom te hebben bedacht, bracht Armand Peugeot in 1890 de eerste vierwieler op benzine op de markt, met een Daimler motor. Deze vondst zette Frankrijk in vuur en vlam. Het avontuur was begonnen. Talloze prestigieuze innovaties volgden, waarvan de monocoque-constructie, de motor met benzine-inspuiting en de auto met het schuifdak misschien wel de bekendste zijn.

Peugeot 401

In 1934 introduceerde Peugeot de 401, de eerste auto ter wereld met schuifdak. Dit exclusieve model weerspiegelde de rijke Franse cultuur. Een bon vivant herkent onmiddellijk het joie de vivre in dit model.



Een nieuwe standaard

Eind jaren zestig kwam de roemruchte 504 uit de Peugeot-fabriek rollen. Het populaire model werd in ’69 verkozen tot Europese auto van het jaar. Het model zou tot 2006 in productie blijven. Er werden er ruim 3,7 miljoen van verkocht. Met de luxe uitrusting en de innovatieve styling zette de Franse automaker met de 504 een nieuwe standaard voor de Franse middenklasse neer.

Peugeot 504


Een nieuwe look

Met de nieuwe 308 laat Peugeot zijn hedendaagse gezicht zien. Het exclusieve karakter en dynamiek van dit model zijn buitengewoon verleidelijk. De i-cockpit in combinatie met het comfort, de efficiency en de prestaties maken het rijplezier compleet.


Wie een overdaad aan luxe zoekt, zou de Castagna Milano 308 kunnen overwegen. Het vermaarde bedrijf Carrozeria Castagna heeft de olijfgroene hatchback een waanzinnig look gegeven. Vooral aan de binnenkant. Overal zit leder en suède. Zelfs de onderzijde van de deurpanelen zijn voorzien van leer. De auto is het toonbeeld van luxe. Alles voelt even fijn. Het is jammer dat de Italiaanse coachbuilder de auto (nog) niet in productie heeft genomen.

Peugeot Castagna Milano 308


Citroën, ruim 100 jaar comfort

Al sinds de oprichting in 1919 is Citroën een voorloper op het gebied van comfort. Het merk heeft aandacht voor de mens en het lef om een eigen koers te varen. Dankzij iconische modellen als de 2CV, Traction Avant en de DS heeft Citroën een eigenzinnige geschiedenis geschreven.

Meesterwerk

In 1955 verraste Citroën de wereld met de DS 19 op de AutoSalon in Parijs. De auto was een revolutie op het gebied van aerodynamica en esthetiek. De hydropneumatische vering van de Snoek, de Nederlandse bijnaam van de DS, is voor veel autoliefhebbers nog steeds het lichtend voorbeeld van luxe en comfort. De DS was een meesterwerk waar ateliers Citroën 17 jaar lang aan werkte.


Citroën DS 19

Kroonjuweel

Een ander kroonjuweel dat Citroën heeft gesmeed, is de CX Prestige die in 1978 werd geïntroduceerd om de 100e verjaardag van André Citroën te vieren. Zonder de geschiedenis van het model tekort te doen, gaf binnenhuisarchitect Tristan Auer de CX een eigentijds karakter, vol luxe materialen en elegante details. De auto was geïnspireerd op het Parijse nachtleven en biedt, zo schrijft Citroën, ‘een persoonlijke en comfortabele wereld voor alle zintuigen, in dienst van de mens’.

Citroën CX Prestige 1987

Nieuwe generatie

Met de nieuwe C5 X zet Citroën zijn traditie van durf en comfort voort. Met zijn lange motorkap combineert dit model de elegantie van een berline met de dynamische vormen van een stationwagon. De grote wielen bieden de inzittenden een prettig hoge zitpositie. Het model staat garant voor moderne en hightech (elektrische) mobiliteit waarin comfort en gebruiksgemak centraal staan. Al meer dan 100 staat de mens centraal in de ontwerpen van Citroën. En dat voel je.

Citroën C5 X

DS Automobiles, een merk apart


Het verhaal van DS begint met - hoe kan het anders - de Citroën DS 19. Als symbool van Franse elegantie en avant-garde werd de auto in de jaren vijftig en zestig geëxporteerd naar alle uithoeken van de wereld. Het atelier Citroën dat de iconische mobiel had ontworpen, werd naderhand omgedoopt tot Maison DS. Haar opdracht luidde: belichaam de Franse luxe-expertise in ieder model dat het DS-embleem draagt. Maison DS werkte aanvankelijk met modellen die Citroën ontwikkelde. Na een lange en innige samenwerking werd DS in juni 2014 officieel een merk. Een jaar later vierde het merk de 60ste verjaardag van de originele DS en onthulde het op de Autosalon van Genève zijn huidige signatuur: 'DS AUTOMOBILES, SPIRIT OF AVANT-GARDE'.

DS 4 E-TENSE


DS heeft woord gehouden. Elke auto die ze ontwikkelt valt op door het design en onderscheidt zich met innovatieve technologie, comfort, het gebruik van edele materialen en geraffineerde details.

Haute couture dans la voiture

De imposante DS 9 E-TENSE is ontworpen om iedere inzittende ruimte en comfort te bieden. Stoelverwarming, stoelventilatie en een massagefunctie zijn standaard. De alcantara hemelbekleding versterkt het gevoel van luxe en rust. Aan elk detail is aandacht besteed. De bedieningselementen zijn uitgevoerd in het clous-de-paris-motief (spijkertjes), dat zijn inspiratie vond in de wereld van premium horloges. Het interieur laat zich misschien wel het best vergelijken met haute couture. De verschillende leersoorten, de point perle sierstiksels en de verwerkte metalen laten je voelen waarom luxe een Frans woord is.

DS 9 E-TENSE

Luxe is mooi om naar te kijken, maar het is fantastisch om het te ervaren. Luxe fascineert en wakkert ieders verlangen aan. Drivenjoy maakt het nu voor iedereen toegankelijk. In een luxe auto wordt iedere reis een cadeau. Gun jezelf het gevoel van vrijheid en weldaad. Je wilt gegarandeerd nooit meer anders.


Gerelateerde artikelen

Drivenjoy

De mythes van het auto-abonnement ontkracht

Een auto-abonnement is een relatief nieuwe manier van autorijden. En je weet, als er iets nieuws op de markt verschijnt, doen al snel verhalen de ronde waar niets van klopt. Vandaar dat we nu een paar mythes over het auto-abonnement willen debunken.

Lees meer
Drivenjoy

Wie zit er graag 5 jaar aan een auto vast?

Auto’s zorgen voor een gevoel van vrijheid. Je kan gaan en staan waar je wilt. Tegelijkertijd vinden veel mensen een lening of een leasecontract een blok aan hun been. Wie zit er graag 60 maanden (5 jaar) vast aan een auto? Het auto-abonnement van Drivenjoy verlost je van deze kopzorg.

Lees meer
Drivenjoy

Altijd de juiste auto voor het juiste moment

Gefeliciteerd! Er is een kindje op komst. Maar hoe passen jullie met z’n drieën, een kinderwagen en een tas vol luiers in jullie Peugeot e-208? Simpel. Je past je abonnement aan en de volgende maand staat er een e-2008 bij je voor je deur.

Lees meer